فعالیت شرکت هرمی زیر پوست لوازم آرایشی

قریب یک سال است که شرکتی سوئدی به نام «اوریف لیم» در ایران به شیوه مستقیم در ساختار هرمی در حال فعالیت است.
فارس: در پی ظهور شرکت‌های هرمی طی سال‌های اخیر در ایران، این بار نوبت به عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی رسیده است.

قریب یک سال است که شرکتی سوئدی به نام «اوریف لیم» در ایران به شیوه مستقیم در ساختار هرمی در حال فعالیت است.

این شرکت لوازم آرایشی و بهداشی که در کل ایران تنها یک شعبه برای عرضه محصولات خود در پایتخت دارد فروش سالیانه محصولاتش در دنیا بیش از یک بیلیون یورو است.

برای خرید محصولات این شرکت تنها یک راه وجود دارد و آن هم ورود به سیستم هرمی آن است یعنی هیچ خریداری به طور مستقیم نمی‌تواند به تنها فروشگاه آن در تهران مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را خریدرای کند چون در فروشگاه تنها با تعدادی صندوق‌دار و بازاریاب مواجه می‌شود و در واقع در این فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی هیچ اثری از لوازم آرایشی نمی‌بینید.

این شرکت هرمی در ایران با کمی تغییرات به صورت کاملاً انحرافی به ثبت رسیده است و نام خود را «اوری فیلم پرشیا» به شماره 240139 به ثبت رسانده است.

این شرکت هرمی به 3 هزار بازاریابی که در سراسر ایران دارد رسما آموزش می‌دهد تا از دیگران دعوت کنند تا به «اوریف لیم» بپیوندند و گروه مشاوران فروش خود را تشکیل دهند تا از این طریق درآمد بیش‌تری کسب کنند و هر چه گروه را رشد دهند درآمد بیش‌تر و پاداش متنوع‌تری را دریافت کنند.

در مرحله اول فردی که وارد این مجموعه هرمی می‌شود به طور مستقیم 30 درصد از سود فروش محصولاتی را که داشته است از آن خود می‌کند در مرحله بعد با معرفی 5 نفر، 30 درصد سود مستقیم فروش خود، 6 درصد تخفیف اجرایی فروش خود و 6 درصد تخفیف ما به تفاوت روی میزان فروش گروه خود را به دست می‌آورد که برای این مرحله شرکت درآمد متوسط ماهانه 500 هزار تومان برای فرد سرشاخه پیش‌بینی شده است در مراحل بعدی با افزایش افراد بیشتر و گسترش هرم، تخفیف‌ها به 21 درصد می‌رسد و درآمد ماهانه فرد یک میلیون و 500 هزار تومان تخمین زده می‌شود.

این بازاریاب‌ها با خرید کاتالوگ‌های شرکت، در محافل مختلفی از دانشگاه‌ها گرفته تا آرایشگاه‌ها محصولات این شرکت را تبلیغ کرده و برای خود مشتری پیدا می‌کنند.

آنچه حائز اهمیت است این است که این بازایاب‌های فقط با عوامل دست دوم و سوم شرکت در ارتباط هستند و اجازه تماس با مدیران ارشد شرکت ندارند و معمولاً سرشاخه‌‌ها یا همان دایرکتورها در روز اول کاری هر ماه میلادی جلساتی را برگزار می‌کنند که زمان و مکان آن از طریق ایمیل به طور محرمانه اطلاع داده می‌شود

صبح هر روز معمولاً صف طویلی از این بازاریاب‌ها مقابل فروشگاه این شرکت تشکیل می‌شود و عموم مردم آن‌ها را خریداران این فروشگاه می‌پندارند در حالی که خرید لوازم آرایشی آن هم ساعت 8 صبح در انتهای یک صف طولانی معمولا غیرطبیعی و نامعقول است.
این بازایاب‌ها یا همان اعضای هزار نفری این شرکت هرمی، صبح هر روز برای تحویل گرفتن محصولاتی که مشتریان آن‌ها سفارش داده‌اند مراجعه می‌کنند. محصولاتی که شرکت کدها و پول آن‌ها را از روز قبل از سوی بازاریاب‌ها دریافت کرده و تنها صبح روز بعد آن‌ها را تحویل می‌دهد.

هر چه این بازاریاب‌ها صبح زودتر به فروشگاه برسند ابتدای صف قرار می‌گیرند و سریع‌تر اجناس خود را دریافت می‌کنند و پس از آن به شغل بازاریابی یا هر شغل دیگر خود می‌پردازند.

حمید‌رضا پارسا، مدیر عامل این شرکت هرمی در ایران درباره عملکرد این شرکت می‌گوید: «این شرکت در سال 1967 در سوئد تشکیل شده و در 61 کشور دنیا به همین شیوه فعالیت می‌کند.» اما نکته جالب این است که این شرکت در ابتدا در ایران تنها در حد یک مغازه لوازم آرایشی بوده و یک سال است که به گفته گردانندگان آن پس از روان‌شناسی نحوه جذب مشتری‌های ایرانی به شیوه فروش هرمی روی آورده‌اند و توانسته‌اند 30 هزار نفر را جذب کنند.


پارسا این شرکت را هرمی نمی‌داند چون معتقد است سرشاخه هر گروه ممکن است به دلیل کم کاری در آمد کم‌تری نسبت به زیر شاخه خود داشته باشد در حالی که نکته مهم در شرکت‌های هرمی تنها یکی از موارد مطرح، موضوع درآمد بالادستی و پائین دستی است و طبق نص صریح قانون، ساختار هرمی با جذب افراد بیش‌تری برای جذب سود بیش‌تر غیرقانونی است.

براساس قانون الحاق یک بند و تبصره به ماده یک قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی که در تاریخ 14/10/84 به شماره 72674 توسط رئیس‌جمهوری به وزارت دادگستری ابلاغ شده است، تأسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، شرکت یا گروه به منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به نحوی که اعضا جدید برای کسب منفعت افراد دیگری را جذب کرده و توسعه زنجیره یا شبکه انسانی تداوم یابد.

در مواردی که اخلال موضوع هر یک از موارد مذکور، عمده یا کلان یا فراوان نباشد، مرتکب حسب مورد علاوه بر رد مال به حبس از 6 ماه تا 3 سال و جزای نقدی معادل دو برابر اموالی که از طرق مذکور به دست آورده محکوم می‌شود غیرقانونی است.
نظرات 1 + ارسال نظر
.... پنج‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 01:33 ب.ظ http://majale-souraty.blogfa.com

این شرکت هرمی نیست.....................

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد